Publicaţie editată de Divizia 2 Infanterie „Getica“, Bulevardul Mareşal Alexandru Averescu nr. 1, Buzău
ISSN 2359-9898 | ISSN L2359–9898

De la profesie la pasiune

Autor: Locotenent-colonel Eduard Borhan
Data publicării: 24.11.2017
Data publicării
11/24/2017

Pasiunea pentru ceea ce te atrage sau doreşti să faci nu vine întotdeauna la vârste fragede sau atunci când te aştepţi. De-a lungul vieţii pot exista momente în care să descoperi că : Da asta îmi place să fac! Aşa a fost şi cazul eroilor acestui material sublocotenentul Răzvan Fedorca şi sergentul major Ionuţ Negru din cadrul Batalionului 21 Vânători de Munte “General Leonard Mociulschi”.

Cei doi s-au cunoscut la batalionul în care sunt încadraţi şi au descoperit, Ionuţ încă din 2008 iar Răzvan un pic mai târziu, pasiunea pentru munte, pentru alpinism. Imediat au reuşit să se impună în lotul sportiv al batalionului fiind piese de bază şi în Echipa de Căutare-Salvare ce funcţionează la nivelul unităţii. Am început cariera în armată ca soldat în anul 2008, apoi în 2012 am fost selecţionat şi am participat la o misiune în Afganistan. După ce m-am întors din misiune am urmat cursurile Şcolii de subofiţeri la Piteşti, fiind repartizat la Batalionul 300 Infanterie de la Galaţi. Dar nu am putut rezista chemării muntelui şi în 2014 am revenit la Predeal la Batalionul 21 Vânători de Munte - ne face o succintă prezentare a carierei sale sergentul - major Negru.

La numai un an de zile ajungea în batalion, din promoţie şi sublocotenentul Fedorca. În anul doi de academie am fost în practică la Baza de Instruire pentru Vânători de Munte de aici din Predeal şi m-am simţit atras de ceea ce trebuie să poată şi să facă un vânător de munte. Am vrut să vin aici la sfârşitul şcoliii de aplicaţie şi am reuşit – ne spune sublocotenentul Fedorca.

Cei doi au devenit pe lângă colegi de profesie şi prieteni aşa că pe lângă timpul petrecut la serviciu împărţeau şi orele libere pe care le petreceau pe trasee montane din zona Braşovului. Au început cu trasee mai facile continuând apoi cu trasee mai complicate în Cheile Râşnoavei, Peretele Animalelor (traseul Lupul cel Rău) şi alte trasee scurte dar cu un grad mare de dificultate. Încă din anul 2016 cei doi şi-au propus să escaladeze un traseu emblematic pentru alpinismul românesc, Fisura Albastră din Munţii Bucegi. Cu toate că s-au pregătit intens, proiectul de a parcurge traseul pe varianta directă a eşuat în vara anului 2016 datorită vremii nefavorabile care i-a întors din drum pe cei doi alpinişti militari.

I-am numit pe cei doi colegi alpinişti militari, pentru că spre deosebire de un alpinist care face escaladă de plăcere, ei au fost instruiţi şi pot folosi relieful montan pentru a îndeplini misiuni cu specific militar. Şi pentru că vorbim de profesie ei au trebuit să demonstreze că sunt alpinişti şi militari atât în instrucţia pe care o desfăşoară zi de zi în cadrul batalionului dar mai ales în cadrul confruntărilor profesionale naţionale, reunite în concursul Alpiniada Vânătorilor de Munte cât şi la nivel internaţional pentru că au participat la concursurile Cinque Torri din Italia şi Edelweiss Raid din Austria. În 2016 am participat cu lotul Statului Major al Forţelor Terestre la un exerciţiu multinaţional în Italia. Anul acesta am repetat experienţa şi am participat din nou la Cinque Torri, un exerciţiu la care am exersat tactici montane şi am făcut căţărare şi la care au participat peste 600 de militari din 14 ţări. La exerciţiu au fost şi reprezentanţi ai Centrului de Excelenţă al NATO pentru Instruirea Vânătorilor de Munte care este stabilit în Slovenia – ne spune sublocotenentul Fedorca.

Tot 2017 le-a adus celor doi şi selecţia pentru a participa la o competiţie a celor mai bune trupe de vânători de munte din Europa ce s-a desfăşurat în Alpii Austrieci. A fost o competiţie foarte dură, cu un traseu de 40 de kilometri, ajungând până la altitudini de 2900 de metri. Am reuşit să terminăm cursa cu toţi oamenii în formaţie după ce am trecut în cele două zile ale competiţiei prin probe ce au presupus deplasarea pe schiuri, acordarea de prim-ajutor şi transportul răniţilor, rapel cu toată echipa, instalare post de observare, orientarea în teren cu harta şi trageri- ne spune sublocotenentul Fedorca.

La competiţie au participat vânători de munte din Austria, Belgia, Elveţia, Germania, Italia, Marea Britanie, Polonia, Rusia şi România. Gazdele noastre, militarii austrieci, ne-au felicitat pentru că am reuşit să finalizăm traseul încă de la prima participare. A fost foarte dificil, mai ales că echipamentul nostru nu era la nivelul celorlalţi competitori şi cu toate acestea au fost echipe care au abandonat sau au fost descalificate - ne spune şi sergentul major Negru.

Revenind la proiectul de a escalada traseul Fisura Albastră, care se află pe peretele Văii Albe din Munţii Bucegi, având o dificultate 6B pe 12 lungimi de coardă, cei doi colegi au mai făcut o încercare anul acesta, la finalul lunii august. Am plecat cu o zi mai repede pentru a ne pregăti şi am dormit la refugiul Coştila. După ce am luat micul dejun am început pregătirea pentru escaladă, ne-am pregătit hainele, echipamentul de alpinism fiecare având în spate aproximativ 7 kilograme. Am început escalada în jurul orei 09.30 ajungând sus în jurul orei 17.30. Am vrut prin escaladarea acestui traseu să aducem un omagiu alpiniştilor Emilian Cristea şi Aurel Irimia care au făcut în anii ˈ50 premiera acestui traseu. Suntem fericiţi că am finalizat acest proiect, alături de întreaga echipă din cadrul batalionului,  care aduce aprecierea şi recunoaşterea nivelului de instruire la care au ajuns astăzi militarii vânători de munte – ne-a declarat sublocotenentul Fedorca.

Anul viitor sublocotenentul Fedorca nu se va putea baza pe colegul său sergentul- major Ionuţ Negru care este în prezent în pregătire pentru a pleca în misiune în teatrul de operaţii Afganistan. Echipa se va schimba dar  sperăm că pasiunea şi rezultatele vor rămâne. Chiar dacă nu au cele mai bune echipamente, chiar dacă îşi asigură singuri tot ceea ce au nevoie sportivii de performanţă, camarazii noştri vor continua să-şi demonstreze valenţele profesionale atât în competiţiile naţionale dar şi în cele ce implică mai multe naţiuni. Drumul lor către primele trepte ale ierarhiei sportive sau profesionale pare a fi acum sigur atâta timp cât în ceea ce fac pun suflet și pasiune. Se spune că în viață avem nevoie de modele, de repere care să ne facă mai buni și care să ne ambiționeze să le depășim realizările. Cei doi colegi ai noștri au stabilit noi repere care așteaptă să fie depășite, fiind astfel un multiplicator al succesului lor profesional.

Etichete:

ÎMPARTE CU PRIETENII TĂI:

Citeşte şi:

Rezultatele obținute de sportivii Bigăzii 2 Vânători de Munte la concursurile aplicativ – militare de iarnă
Continutul:

În perioada 30.02. – 03.02.2017 la Piatra Fântânele – Prundul Bârgăului au avut loc Concursurile aplivativ – militare de iarnă, etapa finală pe forţele terestre.
Această competiție urmăreşte verificarea şi aprecierea nivelului de pregătire atins de către militari în practicarea schiatului,...

Este autorizată orice reproducere, fără a percepe taxe, cu condiţia indicării cu exactitate a numărului şi a datei apariţiei publicaţiei